Serious Gaming iPad applicatie


Voor Waterschap Hunze en Aa's hebben wij een Serious Gaming applicatie ontwikkeld. De applicatie is voor scholieren van het VMBO, HAVO en VWO. Na maanden van intensief samenwerken met Waterschap Hunze en Aa's, is de iPad applicatie 'Shit Happens!' klaar. Wij zijn trots op het resultaat.



Wat is Serious Gaming?

Een Serious Game is een spel met een educatief doel. Een Serious Game kan gebruikmaken van verschillende media, zoals een bord- of kaartspel van papier of karton, een interactief spel of een computerspel. Waterschap Hunze en Aa's koos voor een Serious Game in de vorm een computerspel.



Over Waterschap Hunze en Aa's

De kerntaak van Waterschap Hunze en Aa's is het zorgen voor schoon en voldoende water in kanaal, meer of sloot. Zij beschermen burgers tegen overstromingen door dijken te onderhouden en zorgen dat waterwegen goed bevaarbaar zijn. Daarbij houden zij rekening met de verschillende belangen van natuur, landbouw en recreatie, zodat iedereen in het werkgebied van Waterschap Hunze en Aa's prettig en veilig kan wonen, werken en recreëren.



Het doel van de mobiele applicatie

Waterschap Hunze en Aa's heeft het doel om scholieren meer te betrekken bij de taken van het Waterschap. Om dit te realiseren hebben wij de iPad applicatie ‘Shit Happens!’ voor Waterschap Hunze en Aa's ontwikkeld.


De mobiele applicatie is bedoeld voor scholieren van VMBO, HAVO en VWO van alle niveau's. In groepen van vijf scholieren spelen de scholieren het spel waarbij zij met een iPad een route over de waterzuivering lopen. Tijdens het spel worden multiple choice vragen gesteld en krijgen scholieren, op specifieke posities op de waterzuivering, video's te zien en geluidsfragmenten te horen.





Werkwijze en aanpak

Op basis van een Agile software-ontwikkelmethode is de iPad applicatie ontwikkeld. De Agile ontwikkelmethode bood Waterschap Hunze en Aa’s de mogelijkheid om tijdens het ontwikkelproces inzage te hebben en betrokken te zijn. Door intensieve samenwerking waren verfijningen van de software mogelijk. Door de Agile ontwikkelmethode is een applicatie opgeleverd van hoogstaande kwaliteit dat voldoet aan de verwachtingen van Waterschap Hunze en Aa’s.



Conceptfase en ontwikkelfase

Het project is opgesplitst in een conceptfase en ontwikkelfase. Tijdens de conceptfase zijn alle functionaliteiten en details vastgelegd en tijdens de ontwikkelfase zijn alle bevindingen uit de conceptfase uitgewerkt tot een technisch werkende applicatie.



De conceptfase

Het project is opgesplitst in een conceptfase en ontwikkelfase. Tijdens de conceptfase zijn alle functionaliteiten en details vastgelegd en tijdens de ontwikkelfase zijn alle bevindingen uit de conceptfase uitgewerkt tot een technisch werkende applicatie.



Het functioneel ontwerp

In het functioneel ontwerp zijn alle mogelijkheden en de werking van de applicatie uitgewerkt en gedocumenteerd. Het functioneel ontwerp is als basis gebruikt bij de technische ontwikkeling van de mobiele applicatie.


Het functioneel ontwerp:



Grafisch ontwerp met wireframes

De uitstraling en werking van de mobiele applicatie is uitgewerkt tot een grafisch ontwerp met wireframes. Hieronder tref je twee afbeeldingen aan uit het grafisch ontwerp:




Hieronder tref je een aantal wireframes aan:


       


De ontwikkelfase

Het functioneel plan en het grafisch ontwerp met bijbehorende wireframes zijn uiteindelijk omgezet tot een technisch werkende iPad applicatie. Voor de ontwikkeling is gekozen voor Objective-C, de moedertaal van iOS. De applicatie is speciaal ontwikkeld voor de Apple iPad met iOS 7.0 en 7.1. Intussen is de applicatie geüpgraded naar de Apple iPad met iOS 8.1.



De applicatie bevat de volgende elementen:

De mobiele applicatie is voorzien van een welkomstscherm, ook wel splashscreen genoemd.

De mobiele applicatie is gepersonaliseerd. Van elke groep wordt een groepsfoto met de iPad gemaakt. Scholieren voeren hun naam in voordat de speurtocht begint. Ten tijde van de speurtocht worden leerlingen individueel en gepersonaliseerd een vraag gesteld.

De mobiele applicatie toont teksten en afbeeldingen voor het stellen van vragen en voor het geven van informatie.

De mobiele applicatie toont video's en speelt geluidsfragmenten af in de vorm van gesproken commando’s.

De mobiele applicatie maakt gebruik van de camera, kompas voor een kijkrichting en locatiebepaling op basis van GPS.

De mobiele applicatie toont dialoogvensters om de scholieren van extra informatie te voorzien.

De mobiele applicatie toont ballonnen op de routekaart om aan te geven waar de scholieren heen moeten.

De mobiele applicatie toont de GPS positie van de scholieren op de routekaart.

De mobiele applicatie houdt scores en resultaten van de deelnemende scholieren per bijeenkomst.

De mobiele applicatie heeft de mogelijkheid tot het invoeren van antwoorden op basis van multiple choice vragen.

De mobiele applicatie baseert de puntentelling op antwoord en tijd. Vragen zijn gebonden aan een maximale invoertijd van 20 seconden per vraag.

De uiteindelijke score wordt via de iPad per e-mail verzonden naar de jury van Waterschap Hunze en Aa's.

De applicatie is ontwikkeld voor een vaste horizontale weergave.



Hieronder tref je schermafdrukken aan van de uiteindelijke iPad applicatie:


Splashscreen


Gepersonaliseerd invoer van scholieren


Speluitleg voor de scholieren


Dialoogvenster met de opmerking dat het geluid niet luid genoeg staat ingesteld.


Dialoogvenster met de opmerking dat rennen over de waterzuivering niet nodig is


De scholieren krijgen de vragen gepersonaliseerd gesteld


De vraag is goed beantwoord


De scholieren lopen naar de volgende vraag


De scholieren krijgen een video te zien


De vraag is helaas fout beantwoord


De scholieren zijn bij de finish aangekomen en hebben de speurtocht afgerond




Het resultaat

Wij hebben met veel plezier aan de applicatie gewerkt. De diversiteit in techniek was groot. Hierdoor hadden wij genoeg uitdaging om een mooie applicatie te ontwikkelen.


Het uiteindelijke resultaat is precies zoals Waterschap Hunze en Aa’s dit voor ogen had. Door de Agile ontwikkelmethode is de applicatie van hoogstaande kwaliteit en voldoet de applicatie aan de verwachtingen van Waterschap Hunze en Aa’s.



Wil je ook een mobiele applicatie?

Heb je interesse in het ontwikkelen en vermarkten van een mobiele applicatie voor de Apple iPad of tablet? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvende afspraak. Wij denken graag met je mee en kunnen je helpen de juiste keuzes te maken.






Persoonlijk advies en begeleiding

Je wordt door ons begeleid vanaf het moment dat je klant bent. Wij adviseren je tijdens het ontwikkelen van jouw nieuwe applicatie, zodat jouw bedrijf beter wordt geautomatiseerd.



Andere specifieke wensen?

Heb je wensen die afwijken van de norm? Leuk! Wij leveren maatwerk en zijn creatief. Laat ons weten wat jouw wensen zijn en wij denken met jou mee. Neem contact met ons op via 050 - 211 00 55.








Gearchiveerd in de categorieën: projecten, mobiele apps

Voorzien van de labels: mobiel, tablet, ios


Adres:
Peizerweg 97
9727 AJ GRONINGEN

Telefoon en e-mail:
Telefoon: 050 - 211 00 55
E-mail: info@digibilities.nl

Vragen, demo of offerte?
Bel 050 - 211 00 55 of vul onderstaand formulier