Hoe realiseer je bijzondere software


Wat is absoluut noodzakelijk voor het maken van bijzondere software? Misschien denk je hierbij al snel aan het vloeiend beheersen van de noodzakelijke programmeertalen, werken met high-end apparatuur of het toepassen van de nieuwste ontwikkelmethoden. Uit eigen ervaring kan ik je echter vertellen dat het ontwikkelen van goede software begint met de volgende 5 sleutels: ambitie, kennis, passie, geduld en doorzettingsvermogen.



Kleurenregenbogen, een training in geduld

Toen ik in 1994 met het ontwikkelen van software begon, wilde ik zoals veel beginnende ontwikkelaars in korte tijd verbluffende software schrijven. Helaas vielen de resultaten behoorlijk tegen. Mijn software was simpel en had weinig functionaliteiten. Bovendien had ik weinig kennis en was ik zeer ongeduldig. Zo werkte ik jaren geleden aan de ontwikkeling van kleurenregenbogen. Door met de muis over een kleurenregenboog te bewegen, kon men kleuren kiezen voor fotobewerking, tekstverwerking en videobewerking. Wekenlang ben ik tot diep in de nacht bezig geweest om de diverse kleurenregenbogen grafisch weer te geven. Mijn frustratie liep soms hoog op wanneer het kleurverloop of de kleurwaarde niet klopte. Mijn toetsenbord en muis moesten het dan ontgelden. Of erger, de broncode en software verdwenen zonder pardon in de prullenbak.


Geduld en doorzettingsvermogen zijn eigenschappen die niet iedereen van nature beheerst. Ook kennis komt niet vanzelf aanwaaien. Door schade en schande heb ik in de loop der jaren geleerd meer geduldig en vasthoudend te zijn. Ook zijn mijn kennis en ervaring gegroeid. Hierdoor schrijf ik dit soort kleurenregenbogen tegenwoordig in 10 minuten in plaats van weken. Mijn toetsenbord en muis gaan trouwens ook beduidend langer mee.




Neosense, over ambitie en doorzettingsvermogen

Wanneer je gepassioneerd raakt over datgene wat je aan het ontwikkelen bent, dan worden je ambities vaak groter. Toen ik in 2001 met de ontwikkeling van Neosense begon, had ik niet voorzien dat het product zou uitgroeien tot wat het vandaag is. In eerste instantie was het mijn bedoeling om een eenvoudig beheersysteem voor websites te schrijven en dit nationaal te vermarkten. Tegenwoordig is Neosense uitgegroeid tot een veelzijdig Content Marketing Systeem voor de internationale markt.


Om bijzondere software te ontwikkelen en grote ambities te verwezenlijken, is veel doorzettingsvermogen nodig. Het gaat om meer dan kunnen omgaan met tegenslagen en teleurstellingen. Vaak betekent het dat je andere zaken moet opofferen, soms in verregaande mate. De offers die gemaakt worden, zijn voor buitenstaanders niet altijd goed te begrijpen. Toegegeven, ik heb mij lange tijd een vreemde eend in de bijt gevoeld. Tot een goede vriend mij wees op de documentaire ‘Indie Game – The Movie’.




Indie Game - The Movie

In 2012 maakten de Canadese filmmakers James Swirsky en Lisanne Pajot de indrukwekkende documentaire ‘Indie Game – The Movie’. Een persoonlijk portret van vier software ontwikkelaars die gespecialiseerd zijn in game development en op eigen, gepassioneerde wijze hun ambities proberen waar te maken. Jonathan Blow (1971) bracht in 2008 het puzzelspel Braid uit. Hij vertelt over zijn ervaringen en hoe hij de tijd na de release van zijn game heeft ervaren. Edmund McMillen (1980) en Tommy Refenes (1981) van Team Meat zijn druk met de ontwikkeling van hun platformgame, Super Meat Boy. Ze staan onder grote druk omdat hun spel klaar moet zijn voor een deadline. De documentaire makers volgen ook Phil Fish (1984) die met veel tegenslagen en vertraging ontwikkelt aan zijn game, FEZ.



Indie developer, een zelfstandig bestaan

Alle vier game ontwikkelaars zijn opgegroeid met games. Tijdens hun jeugd ontwikkelden zij hun passie voor het spelen en ontwikkelen van games. Het woord Indie in de titel van de documentaire verwijst naar ‘independent developer’. Geen van hen is in dienst van grote game uitgevers als Electronic Arts, Microsoft, Sony of Nintendo. Zij kiezen voor een zelfstandig bestaan als game developer. Door deze keuze zijn zij het gezicht van hun creatie en daardoor kwetsbaar voor de buitenwereld. Tijdens de documentaire is de spanning te voelen. De jonge ontwikkelaars staan onder grote druk en voelen zich onzeker over het eindresultaat. Ze vragen zich regelmatig af of de game daadwerkelijk af komt, of spelers het spel wel zullen omarmen, of spelers de achterliggende gedachte van het spel zullen begrijpen en of de gemaakte offers de stress en onzekerheden waard zijn.




Een must-see documentaire


Indie Game – The Movie is een indrukwekkende documentaire die op persoonlijke wijze een kijkje achter de schermen van software ontwikkeling biedt. Het geeft inzage in de beproevingen die de vier gepassioneerde game ontwikkelaars moeten doorstaan in het proberen te verwezenlijken van hun droom. Indie Game – The Movie is voor circa 8 euro te koop via indiegamethemovie.com en te zien via Netflix en Vimeo. Ik raad iedere software ontwikkelaar en iedereen die met software ontwikkelaars samenwerkt aan om deze documentaire te zien. Deze documentaire heeft mij enorm geïnspireerd. In mei 2014 resulteerde dit in de release van het Content Marketing Systeem, Neosense. In de verhalen van de hoofdrolspelers uit de documentaire herken ik mijn eigen weg van ontwikkeling naar de release van Neosense. Door het toepassen van de 5 sleutels ambitie, kennis, passie, geduld en doorzettingsvermogen zijn dromen verwezenlijkt.



Wil je ook bijzondere software realiseren?

Heb je ambitie om bijzondere software te realiseren en wil je meer weten over onze ervaringen? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvende gesprek. Wij hebben 20 jaar software ontwikkelervaring en denken graag met je mee over bijzondere software.






Persoonlijk advies en begeleiding

Je wordt door ons begeleid vanaf het moment dat je klant bent. Wij adviseren je tijdens het ontwikkelen van jouw nieuwe applicatie, zodat jouw bedrijf beter wordt geautomatiseerd.



Andere specifieke wensen?

Heb je wensen die afwijken van de norm? Leuk! Wij leveren maatwerk en zijn creatief. Laat ons weten wat jouw wensen zijn en wij denken met jou mee. Neem contact met ons op via 050 - 211 00 55.








Gearchiveerd in de categorie: inspiratie

Voorzien van de labels: neosense, video, tips


Adres:
Peizerweg 97
9727 AJ GRONINGEN

Telefoon en e-mail:
Telefoon: 050 - 211 00 55
E-mail: info@digibilities.nl

Vragen, demo of offerte?
Bel 050 - 211 00 55 of vul onderstaand formulier