Op dit moment hebben zowel Google als Apple meer dan 1 miljoen apps in hun Stores. Nog geen 10% van al deze apps wordt veelvuldig gebruikt. Bekijk de lijst met geïnstalleerde apps eens op je eigen smartphone of tablet. Welke applicaties gebruik je nu dagelijks, voor welke apps heb je betaald en waarom gebruik je juist deze apps?
Wayne Pan al over 'Don't just build a mobile app. Build a business.' oftewel ontwikkel geen mobiele applicatie om de applicatie, maar om een bedrijf op te zetten. In deze weblog geven wij 10 tips om succesvol een mobiele applicatie in de markt te zetten.
Ontwikkel een app waar je doelgroep werkelijk op zit te wachten. Op welke manier en in welke mate biedt de applicatie een oplossing voor je doelgroep? Zorg dat de uiteindelijk app ook wordt voorzien van sterke functionaliteiten, een sprekende uitstraling en een prettige gebruikerservaring.
Ken je doelgroep voordat je begint met schrijven, tekenen en plannen. Zoek je doelgroep op, stel ze vragen en probeer te achterhalen wat zij belangrijk vinden. Waarom besluiten zij een app te downloaden? Wanneer doen zij dat? Waarvoor en op welke manier gebruiken zij apps? De antwoorden op deze vragen helpen om de app doelgericht te maken.
Wat is de Return on Investement (ROI) van je plan om een app te ontwikkelen en te vermarkten? Op de één of andere manier zul je de investeringen terug willen verdienen.
Mogelijke verdienmodellen zijn:
•Een investering per licentie
•Een investering voor een upgrade naar een uitgebreide versie (freemium)
•Advertentieweergave binnen de app
•Verkoop van data, gebruikersgedrag en gebruikersgegevens
•Verkoop van producten binnen de applicatie
•Promotie van diensten en producten
Welk verdienmodel je ook kiest, zorg dat je doelgroep het verdienmodel begrijpt en accepteert. Het is belangrijk dat je doelgroep deze investering niet als irritant ervaart.
Krijgt je mobiele app concurrentie en wat doet deze concurrentie? Houd de concurrentie nauwkeurig in de gaten. Zorg dat jouw app aantrekkelijk is en meer oplossingen biedt dan de app van je concurrent. Behoed jezelf voor kopiëren van ideeën en probeer niet op de concurrent te lijken. Durf onderscheidend te zijn. De grootste bekroning op je werk is wanneer de concurrentie op jouw app wil lijken.
De marketingstrategie bepaalt of je app een succes wordt. Laat van je horen, zowel online als offline. Vertel je verhaal aan iedereen die het maar wil horen en houd het oprecht en transparant. Zorg dat de luisteraar je begrijpt en probeer een gunfactor te creëren. Het kan best zijn dat één van je luisteraars een ambassadeur wordt van jouw app.
Met duurzaamheid bedoelen we de levensduur van de app. Wanneer je app in de store staat en na 6 maanden al een ouderwetse uitstraling heeft, of nog erger, helemaal geen oplossing meer biedt, dan heeft de ontwikkeling en vermarkting weinig nut gehad. Zorg dat je app up-to-date blijft.
Lees de recensies van gebruikers in de Stores en op websites. Neem de kritiek en verbeterpunten ter harte en geef feedback aan de gebruiker door de kritiek- en verbeterpunten te verwerken.
Neem de tijd om de regels en richtlijnen van de Apple Store, Google Play en Microsoft Store door te nemen. De kans dat een app met te weinig functionaliteiten wordt afgewezen is groot. De regels worden regelmatig aangepast om de kwaliteit van de grote hoeveelheid aan apps te verbeteren. Zorg dus dat je van te voren goed op hoogte bent.
Wees een kameleon in de mate waarin je als leverancier inspeelt op de behoefte van de gebruiker. De mobiele markt is een sterk veranderende markt waar veel wensen en eisen zijn. Zorg dat je een kameleon wordt en aanpassingen snel en subtiel doorvoert.
In mei 2011 sprak Wayne Pan al over 'Don't just build a mobile app. Build a business.'.
Persoonlijk advies en begeleiding Je wordt door ons begeleid vanaf het moment dat je klant bent. Wij adviseren je tijdens het ontwikkelen van jouw nieuwe applicatie, zodat jouw bedrijf beter wordt geautomatiseerd. |
Andere specifieke wensen? Heb je wensen die afwijken van de norm? Leuk! Wij leveren maatwerk en zijn creatief. Laat ons weten wat jouw wensen zijn en wij denken met jou mee. Neem contact met ons op via 050 - 211 00 55. |
Gearchiveerd in de categorie: mobiele apps
Voorzien van de labels: mobiel, tablet, smartphone, ios, android, video, tips